Jordalen - Tverraldskaret - Brekkedalen - Stalheim

eller omvent

Brekkedalen mot Stalheim (Klikk for større bilde)

Denne turen følger bil/traktorvei, er ca 15 km og tar fra 5 til 8 timer. Turen blir regnet som middels krevende. I tørt vær er det ikke noe problem å gjennomføre turen med lett fottøy, med ved vått vær anbefales gode tursko. Hotellbilen kjører til Nåsen (ca. 20 min kjøring) for kr 400,-.

Turen starter i Nåsen, og man følger traktorveien oppover i ca. 30 minutter til man krysser elven på første bro til venstre. Deretter tar man fatt på stigningen opp mot stølen Haugane, og videre mot Tverraldskaret. Ta en pause på Haugane og nyt den flotte utsikten over grøderike Jordalen. Fra man forlater Nåsen til man er i Tverraldskaret som er høyeste punkt på turen (ca. 950 moh) er på ca 400 høydemeter å bestige.

Når man kommer gjennom Tverraldskaret ligger den vakre Brekkedalen foran deg og herfra er Fra det slakk unnabakke hele tilbake til Stalheim. Brekkedalen er en frodig dal med mange stølsbruk ,og sommertid vil du treffe på sau og geit så vel som på kyr og hester på din vei nedover dalen.

På vei nedover går man gjennom stølsgrendene Kinnabakken og Storestølen og på andre siden av dalen ser man stølene Mulen og Botnen. Ta deg god tid ned gjennom dalen og nyt denne praktfulle dalen.